This entry was posted on Friday, May 30th, 2008 at 10:22 and is filed under Politikk, Samfunn. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
PROVOSERT.NO
Ting&Tang
I et intervju med Dagbladet uttaler den ellers så dyktige Jesper Odelberg følgende:
“- Siv Jensen er jo livsfarlig, hun er nærmest rasist. Fremskrittspartiet er et rasistisk parti. Nå holder vi på å få samme skiten her i Sverige også. Men de har bare fire prosent. Jeg forstår meg ikke på dere i Norge. Det er jo et skitbra land, jeg elsker nordmenn. Faen, dere var okkupert av nazistene i flere år. Hvordan kan så mange likevel støtte Fremskrittspartiet? Jeg fatter det ikke, sier Jesper Odelberg”.
Hvordan får du til å sammenlikne FrP med nazistene, Jesper?
Jeg må innrømme at jeg er så lei av at det er FrPs innvandringspolitikk som hele tiden skal være fokus! Det må da vel være lov å mene at man må begrense innvandringen og ha mulighet til å sende kriminelle utlendinger UT av Norge, uten å bli stemplet som rasister og sammenliknet med nazister!!??
20 Responses to “Jesper Odelberg bommer her!”
May 30th, 2008 at 10:39
Hvis man ikke skal fokusere på innvandringspolitikken, hva skal man da fokusere på? Det er jo stort sett i de sakene at Frp synliggjør seg selv – og innimellom også i eldresaker. Men det vil det nok bli mindre av etterhvert som Carl I. Hagen fases ut av partiet.
May 30th, 2008 at 10:41
Der er jo annet på FrPs partiprogram. Bl.a. å senke de høye norske avgiftene! Og i disse “bensinpristider” burde jo det være interessant for mange!
May 30th, 2008 at 10:57
Helt enig, hvorfor ikke la FRP få sjansen, tror ikke det blir så stor forandring. Men kan iallefall ikke bli verre enn vi har det med AP nå.
Rossi
May 30th, 2008 at 11:05
Man kan jo for eksempel fokusere på at de skal være lov og ordenspartiet. Er veldig morsomt med et parti som er for strengere straffer og mer politi når de har så mange som bryter de samme reglene de er for. Se bare på Per Sandberg som ble dømt til 21 dagers fengsel for å tråkke altfor hardt på gasspedalen. Og før det ble han bøtlagt for å skalle ned en person. Herlig.
Det var jo også svært pinlig å se Siv og Carl regelrett lyve det norske folk i ansiktet etter Søviknes insidenten.
Det er jo bra at det er disse som skal passe på og mener at folk godt kan kvitte seg med noen personlige rettigheter for at de skal bli passet bedre på. En mer smygete vei til neofascisme skal man lete lenge etter.
En fattig trøst er at det eneste som er mer skremmende enn en Frp-politiker er de som stemmer på dem.
May 30th, 2008 at 11:25
Jeg er veldig enig i at det er “en del rart” i FrP, men jeg er sikker på at noen av dere kan komme på “lovbrytere” i de andre partiene også!
Søviknessaken: -joda, han gjorde noe dumt og utnyttet sin possisjon, men jeg mener da å huske at jenta var over 16 så da var det vel strengt tatt ikke ulovlig. At Siv og Carl løy for å forsvare ham, ikke bra! Når det gjelder fartsovertredelsen til Sandberg så har vel ganske mange av oss kjørt for fort, uten å bli tatt.
At det er så mange forskjellige typer i FrP mener jeg bare gjenspeiler befolkningen i landet vårt!
Å si at de som stemmer FrP er skremmende er jo teit, spesiellt med tanke på at en så stor del av befolkningen faktisk stemmer FrP!
Til slutt: les denne artikkelen:
Er denne kvinnen velkommen til å bosette seg i Norge? Eller andre mennesker som henne?
May 30th, 2008 at 11:26
Ja, for all del. Senk alle skatter og avgifter. Da vil Norge bli et mye bedre sted å bo. Kutt ut halve statsbudsjettet og la innbyggerne i Norge selv ta iniativ til å finansiere alt med avgiftsbesparelsene sine. Kjemperealistisk.
La FRP kjøre Norge i senk gjennom en hel regjeringsperiode, slik at nest regjering kan bruke all sin tid og kraft på damagecontrol fremfor det som faktisk er viktig i tiden fremover.
May 30th, 2008 at 12:20
Ola, det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg huet! Jeg er sikker på at selv du er enig i at Norge er et dyrt land, uansett hvordan lønningene våre er?
Høy pris på viktige matgrupper, f.eks. kjøtt og fisk! Ikke rart nordmenn spiser mer og mer usunn mat, fordi kjøtt og fisk av god kvalitet er så dyrt!
Dyr kollektivtransport! Hvorfor skal det koste MER å ta bussen enn å kjøre selv? Her hvor jeg bor koster det meg mindre å kjøre selv til sentrum enn å ta buss. Og da er bompenger inkludert!
May 30th, 2008 at 12:50
Jesper gjør noe ulovlig når han kaller FRP et rasistisk parti. Jeg er medlem i FRP, og godtar ike at noen kaller meg rasist.
Så lenge det er straffbart å være rasist (en som fremmer en rasistisk ytring), er det også straffbart å kalle noen for rasist
Han bryter denne loven :
§ 135a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.
Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn, eller
c) homofile legning, leveform eller orientering.
Jeg gidder ikkeå anmelde ham, men kanskje noen andre bør gjøre det.
Stem FRP.
May 30th, 2008 at 13:19
Betenkt,
Så når Frp-byråd i Bergen, Øistein Christoffersen offentlig omtaler innvandrere som hunder, ansees dette som en diskriminerende eller hatfull ytring, eller? Tror kanskje dere frpere bør være litt forsiktige med dette med steiner og glasshus.
May 30th, 2008 at 13:26
Lars: han omtalte vel ikke innvandrere som hunder. Det som ble sagt var: “- Vi må sørge for at de som er her blir integrert på en skikkelig måte. Det inkluderer opplæring i både språk og hvordan vårt samfunn fungerer. Det handler om grensesetting, og er ikke annerledes enn å oppdra barn eller hunder”.
En uheldig sammenlikning mellom integrering og barneoppdragelse og hundeoppdragelse.
Skal være veldig med på at han burde valgt andre ord her!
May 30th, 2008 at 13:43
Nei, han gjorde vel ikke det. Han mente vel bare at vi hvite har en forpliktelse til å tukte innvandrerne slik man skal tukte hunder og barn. Det kan likefullt tolkes som en “diskriminerende eller hatfull ytring”. Dessuten, som det nevnes lenger opp: “så har vel ganske mange av oss kjørt for fort, uten å bli tatt” Ja, så har vel mange en gang ytret seg “hatfullt” uten å ha havnet i fengsel. Kan man bryte én regel, kan man vel bryte dem alle?
May 30th, 2008 at 13:57
Hmmm… jeg forstår selvsagt at Frp-velgere kan føle seg støtt av slike utsagn. Men når det er sagt, så må man huske på at Frp er et parti som gjentatte ganger har skutt seg selv i foten. Man skal ikke mange år tilbake før man husker at tabloidavisene kunne vise bilder fra et forsøkt hemmelig møte hvor en da profilert Frp-politiker hygget seg sammen med en gruppe skinheads av den høyreekstreme sorten. Man skal også lete lenge for å finne et seriøst politisk parti som har hatt så mye rot i egne rekker, så mange sleivete og mindre intelligente uttalelser og en politikk som går på at “meg, meg, meg først – og så kanskje de andre”. Tyskland på 30tallet handlet ikke om utryddelse og drap. Tyskland på 30tallet handlet om å sette en ekstrem fokus på “eget” folk ved å sette disse høyt over alle andre. Det var begynnelsen. Resten av historien kjenner vi. At folk utenfor Norge oppfatter Frp som et mildt sagt tvilsomt parti er kanskje ikke så rart. Selv møter jeg til stadighet oppegående mennesker fra andre land i Europa som ikke kan forstå hvordan et parti som Frp kan få slik oppslutning i et land som Norge. Mitt eneste svar er – grådighet. Frp står for et verdisyn som går ut på at det viktigste her i livet er å ha det mest mulig enkelt – som om det var en løsning for alle problemene vi støter på underveis her på jorden. Når feks bensinpriser blir en kampsak, kan ikke det tolkes på noen annen måte enn at vi her på berget har blitt ekstremt bortskjemte. Vi har faktisk råd til å betale for at framtidige generasjoner skal kunne nyte godt av frisk luft og epletrær i hagen. Vi MÅ faktisk ikke ha den feteste HD-tv’n bare fordi den eksisterer. Alt handler til slutt om penger, og da ender vi fort opp som et land fullt av folk som ikke bryr seg om stort annet enn nettopp penger. Hva slags verdisyn er det? Hva blir det neste – våpen til alle? Hva er det Frp-velgere er så redde for at skal skje med landet dersom ikke Frp kommer til makten? Betyr feks kulturarv noe for disse menneskene? Som kjent er ikke akkurat Frp det partiet som er mest interessert i å støtte opp om norkse kulturuttrykk. “Ikke gi kunstnerne penger!” sier endel. Smålighet sier jeg. “Jeg leser ikke bøker uansett” sier noen. Det hadde du hatt godt av er mitt svar. “Norsk film og norsk musikk er ræva uansett” er det mange som mener. Bedre blir det ikke hvis midlene til videre utvikling og videreføring av en forhåpentligvis stolt norsk kulturarv blir kuttet. Dette innlegget sklei en smule ut av sammenheng, men jeg håper du slipper det igjennom uansett. Til den som skrev over at man sikkert kan finne lovbrytere i andre politiske partier også: Selvsagt. Men finn ETT eneste parti med like mye riper i lakken, så skal du få en kake!
May 30th, 2008 at 14:12
Lars: “så har vel ganske mange av oss kjørt for fort, uten å bli tatt” – med dette mente jeg bare å si at Sandberg er en vanlig mann som driter på draget en gang i blant, slik vi alle gjør!
Forøvrig mange bra innlegg og poeng her!
May 30th, 2008 at 14:30
Her blir jeg mest fascinert av kommentaren: “Men kan iallefall ikke bli verre enn vi har det med AP nå.”
Nei, neppe. Vi har det virkelig skrekkelig i dette landet, stakkars oss, og det kan neppe bli verre. Send norske politikere på studietur et eller annet sted, gjerne Zimbabwe, Kina, eller Irak – slik at de kan lære et og annet knep. Billig bensin har de sikkert også.
May 30th, 2008 at 14:37
Jeg hører ofte det nevnes at man trygt kan la frp komme til makten, fordi det kan ikke bli værre enn det er.
Tenk litt på det da, er det mulig å få det værre enn vi har det i Norge i dag? Husk at livskvalitet handler om mer enn prisen på bensin og alkohol.
May 30th, 2008 at 15:24
Jeg kunne ikke vært mer enig med Jesper her. FRP trekker nasjonen 60 år tilbake med politikken sin. Grunnen til at han sammenligner det med nazismen er jo åpenbar! FRP’s innvandringspolitikk er bare en ting! Siv Jensen har blandt annet uttalt at FRP ønsker å plassere funksjonshemmede i egne skoler og ekskludere dem fra samfunnet. Har ikke dette visse likheter med nazismen, så vet faen ikke jeg.. Bort med Siv Jensen, bort med FRP! Sånn dritt trenger vi ikke i verdens beste land!
May 30th, 2008 at 18:08
Jesper Odelberg bommer ikke en millimeter. Dersom dere FrP’ere føler dere støtt av dette, bør dere kanskje gå inn i dere selv og tenke litt over hva slags parti dere faktisk støtter…
May 30th, 2008 at 23:32
Helt enig med Flex – FrP er et sutreparti – syt og klag over alt mulig. Sutrer over bensinprisen, når Norge SKUFFER inn penger på oljeeksport. Det er jo disse pengene som skal betale for all trygda som FrP’erne mottar.
Om ikke alle i FrP er rasister, så er det dit de søker. Spør 100 erklærte rasister hva de stemmer (og stryk de under sperregrensen) – du vil få 90% FrP.
Sammenligningen med nazistene er ikke helt bak mål. Nazi-partiet var nasjonalsosialister – nasjonalister og samtidig for en sterk stat og tunge offentlige investeringer. Tenk på det neste gang FrP snakker om å bruke av oljefondet.
May 31st, 2008 at 1:46
Mye morsomt her ja. Selv stemmer jeg og er medlem av FRP så det er sagt. Klart FRP har noen meninger(og folk) som er ja…..rett og slett rare. Likeså med alle andre politiske partier. Av morroklumpen jesper å kalle FRP rasister/nazister blir bare latterlig. En annen ting som jesper kanskje burde tenkt på, er at nettopp FRP er landets mest “funsksjonshemmede-vennlige” parti. Ok, dårlig ordbruk, men sjekk det ut lesere. FRP er det partiet i landet som jobber mest for funksjonshemmedes rettighetet, noe jeg skulle vite mye om……og det sier jeg ikke fordi jeg er medlem av nettopp dette partiet
June 1st, 2008 at 4:37
Ok jeg ser at de har det i partprogtammet sitt. Hva har de så gjort for funksjonshemmede? Vis meg noe og jeg er en gladlaks.
Charlotte B. Finnesand ble sparket fra sin stilling for sine uttaleser som er fint og greit eller trist og leit alt ettersom.
Men hva da med Jan Blomseth sine ytringer ang funksjonshemmede :
“ingen tar innover seg de økonomiske konsekvensene av å skulle bygge et samfunn tilrettelagt for alle. Jeg tør ikke tenke på hvor mange titalls millioner kroner det ville betydd for Rådhuset dersom det skulle tilfredsstilt kravene”. (Nordlys 27.02.2007)
Lett å skylde på at de har så mange rare mennesker innad i partiet? De tøysetullingene altså! Huffameg. La oss ikke være seriøse dere, stem Frp.